Safety clinic - Onderkoeling

Op 6 November 2017 heeft Bob Verweij een interessante safety clinic gehouden mbt. onderkoeling. De opkomst was enorm, Jumpteam zat helemaal vol!

Voor degene die niet aanwezig konden zijn geven wij nu een beknopte samenvatting: 

Afkoeling

Je koelt af door verdamping, convectie, geleiding, straling, verdamping convectie en geleiding gaan zijn afhankelijk van je omgeving en koelen veel sterker af in water, wind en koude omgeving.
 Door te zorgen dat er een goede barrière zit tussen je huid, de koude wind, het koude water en de koude grond kun je de afkoeling van je lijf vertragen. 


Een proces dat veel mensen vergeten is verdamping, dit onttrekt veel warmte aan je lijf, dus als je bijvoorbeeld een lycra over je pak draagt, waar continu verdamping op plaats vindt zal dit ervoor zorgen dat je sneller afkoelt.
 Na verloop van tijd zal je lichaamstemperatuur tijdens koude sessie dalen, waardoor al je organen het langzaam steeds minder goed gaan doen. De belangrijkste organen waar je rekening mee moet houden zijn het hart en de hersenen. Probeer bij jezelf en anderen goed op de symptomen van onderkoeling te letten zo kan je jezelf en anderen helpen op tijd te stoppen.

Stadia van onderkoeling

Stadium I:  slachtoffer bij bewustzijn, rillend, minder goed kunnen articuleren, verminderd beoordelingsvermogen , onhandig, alsof hij of zij aangeschoten is
Stadium 2: slachtoffer bij bewustzijn of suf, duidelijke symptomen van minder goed werkende hersenen, niet meer rillen. Vanaf dit stadium zijn hartritmestoornissen mogelijk die uitgelokt kunnen worden door plotse bewegingen

Stadium 3: slachtoffer buiten bewustzijn, pols en ademhaling waarneembaar
Stadium 4: slachtoffer buiten bewustzijn, geen pols en ademhaling waarneembaar

De stadia zijn belangrijk omdat je de behandeling hier op aan moet passen.

Stadium 1 : haal het slachtoffer uit de kou/wind en het liefst uit koude kleren, in warme kleren en zet hem bij de open haard met iets warms te drinken liefst met suiker.

Stadium 2-4: roep professionele hulp!(bv ambulance) haal het slachtoffer uit de koude omgeving/wind, beweeg voorzichting ivm gevaar op ritmestoornissen, bij geen ademhaling: start reanimatie.


Naast onderkoeling zorgt het koude water ook voor directe effecten op je lijf:

  • Cold shock: onge(0-2min)controleerde snelle ademhaling , paniekreactie
  • Koude incapicitatie(5-15): koude spieren zorgen voor onhandigheid


Om deze reden is het goed om de 1-10-1 regel in je hoofd te houden bij problemen op het water:

  1. Neem 1 minuut om je ademhaling onder controle te krijgen.
  2. Gebruik de eerste 10 minuten om fijn motorische taken te doen ( bv knopen, ritsen, safety) nu het nog kan.
  3. In koude condities duurt het ongeveer een uur voordat je bewustzijn gaat dalen.

Deze tijden zijn natuurlijk afhankelijk van hoe koud het is en hoe goed je beschermd bent.
Lees deze adviezen even nog een keer door voordat je het water in duikt op een koude dag en help jezelf en elkaar om veilig in de kou te spelen!



Zie verder:

  • Kite surf handboek hoofdstuk onderkoeling
  • De surf first aid app (Gratis app vol tools om veiliger te surfen).